poniedziałek, 9 kwietnia 2018

Co nieco o rzodkiewce ;)


Witam :) Mamy dzisiaj piękny, słoneczny dzień. Na dworzu jest tak ciepło, że kurtki i kożuchy są już niepotrzebne i spokojnie można je schować do szafy. Wiosna. Cieszymy się nią już od 21 marca (kalendarzowy pierwszy dzień wiosny) i choć na początku pogoda nie zachwycała i było wręcz zimno, to jak już wspomniałam, od niedawna zawitała iście wiosenna aura. Jeszcze tylko brakuje liści na drzewach i świeżo zielonej trawki, ale i to z czasem nadejdzie ;)
Wiosna to również czas kiedy zaczynają się pojawiać dobre i świeże warzywa, między innymi nasze polskie czerwone pomidorki, które cenowo jeszcze powalają z nóg to jednak w smak to wynagradza i w dodatku nie są takie twarde. Jeszce trochę i pojawi się świeża sałata, szczypiorek i rzodkiewki. 

Tematem naszych dzisiejszych rozważań będzie właśnie rzodkiewka. Osobiście bardzo lubię to warzywo i od niedawna już powoli włączam je jako między innymi dodatek do kanapek, bądź jako świetna przekąska do pochrupania :) Rzodkiewka to warzywo korzeniowe z rodziny Kapustowatych. Charakteryzuje się w zależności od odmiany ostrym, bądź słodkawym smakiem. Występuje w wielu różnych kształtach i kolorach (czerwone, różowe, białe, czarne). Mamy między innymi Białą rzodkiew, Czarną rzodkiew, Rzodkiewkę Zwyczajną, a nawet Rzodkiewkę Redhart.

Rzodkiewka Redhart jest niezwyczajną odmianą, ponieważ ma białą skórkę, a w środku ma czerwony miąższ i charakteryzuje się lekko orzechowym posmakiem, a wielkością przypominają piłki tenisowe. Jeśli chodzi o smak to nie potwierdzę tego personalnie, ponieważ nigdy wcześniej jej nie jadłam, ale patrząc na zdjęcie kolorystycznie się zgadza :D
Dzisiaj skupimy się na takiej zwyczajnej rzodkiewce, ponieważ jest chyba najbardziej popularna ;)

Rzodkiewka znana jest już od czasów starożytnych. Według źródeł najbardziej rozpowszechniona była w Chinach. Od XVI wieku rozprzestrzeniła się po Amerykach i w Europie. 
Znalazłam również stare chińskie przysłowie, które mówi o tym, że jedzenie ostrej rzodkiewki w połączeniu z gorącą herbatą zapewnia długie życie. Ciekawe, czy to jest prawda.
Przejdziemy teraz do najważniejszej części (przynajmniej z mojego punktu widzenia) postu, a mianowicie do wartości odżywczej oraz cennych właściwości prozdrowotnych :D

Jak już wcześniej wspomniałam, rzodkiewka to warzywo niskokaloryczne (zawiera jedynie 16 kcal w 100 g). Zawiera około 0,7 do 1 g białka, około 4 g węglowodanów, bardzo nie wiele tłuszczu i do nawet 2,5 g błonnika. Rzodkiewka jest cennym źródłem wielu witamin i minerałów, takich jak: witamina B1, B2, B6, C, niacyny, kwasu foliowego, oraz wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, fosforu, cynku. Rzodkiewka jest również bardzo dobrym pod względem ilościowym źródłem potasu (233 mg/ 100 g) i zawiera mało sodu :)

Czas na właściwości i działanie rzodkiewki :) Jest tego całkiem sporo:
  1. Działają moczopędnie poprzez oczyszczanie dróg moczowych i nerek, co powoduje łagodzenie różnego rodzaju infekcji ;)
  2. Dzięki wysokiej zawartości potasu stanowią dobry składnik diety dla osób mających problem z nadciśnieniem tętniczym - obniżenie ciśnienia :D
  3. Działają żółciopędnie, pobudzają łaknienie i trawienie - wspomaganie wątroby.
  4. Rzodkiewka ma też działanie wykrztuśne - łagodzi kaszel, dobra dla astmatyków ;)
  5. Częste spożywanie rzodkiewek prowadzi do usunięcia nadmiaru żółtego barwnika blirubiny - składnik rozpadu hemu i czerwonych krwinek - poprzez spowalnianie rozpadu erytrocytów (nadmiar bilirubiny = zażółcenie skóry).
  6. Rzodkiewka jest bogata w składniki detoksyfikujące, takie jak indole, zeaksantyna i luteina (flawonoidy) oraz beta-karoten - ochrona przed stresem, właściwości antyoksydacyjne.
  7. Mają działanie bakteriobójcze i grzybobójcze :D
  8. Rzodkiewki zawierają związek antyoksydacyjny - sulforafen - który według wielu badań biochemicznych wykazuje działanie hamujące i cytotoksyczne w rozwoju komórek raka piersi, prostaty oraz jelita grubego
  9. Stosowana jest przy kamieniach nerkowych, anemii, krzywicy, reumatyźmie - medycyna naturalna.
  10. Rzodkiewka działa wzmacniająco na włosy i paznokcie (zapobiega ich wpadaniu i łamaniu) - dzięki obecności związków siarki :D
Chyba nie potrzeba więcej argumentów, do tego by przekonać was do włączenia rzodkiewki w codzienną dietę. Wystarczy spojrzeć na powyższą listę ;) Pamiętajcie, aby wybierać rzodkiewki ze sprawdzonych źródeł, z gładką skórką, i dokładnie je umyć przed spożyciem :) Na dzisiaj to wszystko. Pozdrawiam i do następnego postu ;)

Bibliografia:
1) http://www.akademiadietetyki.pl/rzodkiewki-wiosenne-witaminy/
2) http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/rzodkiewka-krolowa-nowalijek-wlasciwosci- zdrowotne-rzodkiewek_37356.html
3) https://poradnikogrodniczy.pl/rzodkiew.php

6 komentarzy:

  1. Już, wiem za czym będę dzisiaj buszować w sklepie :)
    Czekałam długo na post, zastanawiając czym tym razem zaskoczyć i jak zwykle trafiłaś w moje smaki.
    Zgadzam się, że rzodkiewka pasuje świetnie do kanapki i pochrupania jako przekąska, ale w życiu nie znałam tylu faktów, które miałam okazję przeczytać tutaj.
    Rzodkiewka z Chin? Wow
    Rzodkiewka tyle zastosowań leczniczych? Jeszcze większe wow
    Ale rzodkiewka z rodziny kapusty? No to jest dla mnie szok haha
    Dziękuję pięknie za uświadomienie mnie o rzodkiewce, w tak przyjemny sposób :D Do następnego,
    N

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej :) Cieszę się, że wpis się spodobał i uświadomił jak bardzo wartościowym warzywem jest rzodkiewka ;) Pozdrawiam :D

      Usuń
  2. Mmm rzodkiewka mniam mniam :)
    🍅 (załóżmy, że to ona, okey? 👈😂)
    Miałam już w tym roku okazję zjeść takie warzywko i czekam kiedy znowu pojawi się u mnie w domu.
    Zdecydowanie rzodkiewka to mój smak, dlatego cieszę się, że mogłam się o niej tyle ciekseuch rzeczy dowiedzieć.
    Rzodkiewka z rodziny kapusty? Nie pomyślałabym. Chociaż w sumie to ja nigdy nie myślę, więc żadna nowość xD ;)
    Rzodkiewka na nerki? To coś dla mnie.
    Od zawsze wiedziałam, że rzodkiewka jest zdrowa, ale że ma aż tak wiele zastosowań leczniczych, to jestem mile zaskoczona.
    Nie mogę się doczekać, czym zaskoczysz mnie następnym razem. Miłego wieczoru i buziaki💋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej :) Możemy założyć, że ta emotka jest rzodkiewką :D Uwielbiam rzodkiewki <3 Są pyszne, zdrowe i baardzo wartościowe :D Kolejny post powinien pojawić się jutro albo po jutrze ;) Dziękuję i wzajemnie ;* Buziaki i pozdrawiam :D ;*

      Usuń
  3. uwielbiam rzodkiewki czerwone i białe

    OdpowiedzUsuń