czwartek, 31 maja 2018

Truskawki + kilka słów wyjaśnień ;)

         

            Witam :) Ostatnio pogoda bardzo nas rozpieszcza (powiedziałabym nawet, że aż za bardzo xD). Jest naprawdę strasznie gorąco. Można powiedzieć, że praktycznie mamy już lato, a co za tym idzie, na rynku i w sklepach pojawia się coraz więcej świeżych, smacznych, bardzo popularnych sezonowych owoców. Jednymi z nich są truskawki 🍓🍓🍓;)
       
         Zanim jednak przejdę do właściwej treści dzisiejszego wpisu to chciałabym was bardzo przeprosić za nieobecność tutaj i tak długie opóźnienie. Na swoje usprawiedliwienie mogę jedynie powiedzieć, że mam dużo nauki na zaliczenia i egzaminy, przez co mam mało czasu. Opuściła mnie również chęć i wena do pisania. Ostatnim powodem jest to, że mój czas pochłania również instagram (na którym posty wstawiam bardzo regularnie). Swoją drogą bardzo serdecznie zapraszam was do obserwacji mojego profilu ;) Link: https://www.instagram.com/natka_277/

        Truskawki to niezwykle ciekawe owoce. Powstały w XVIII wieku we Francji, poprzez skrzyżowanie ze sobą poziomki chilijskiej oraz wirginijskiej, w wyniku czego powstały znacznie większe i cenniejsze owoce. Myślę, że każdy z was wie jak smakują i wyglądają truskawki, więc przejdę do najważniejszej części wpisu, czyli do omówienia ich wartości odżywczej oraz właściwości. 

         Truskawki są skarbnicą bardzo wielu witamin oraz składników mineralnych. Dodatkowo zawierają tylko 32 kcal/ 100 g. Znajdziemy w nich około 60 mg witaminy C, 0,386 mg witaminy B3, 0,125 mg witaminy B5, oraz pozostałe witaminy z grupy B, a także witaminę A i E. Ze składników mineralnych możemy znaleźć 153 mg potasu, oraz spore ilości żelaza, magnezu, selenu, fluoru, a także pewne ilości wapnia, manganu i cynku. Truskawki są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego, a w szczególności jego rozpuszczalnej frakcji, w postaci pektyn, które pobudzają pracę jelit. 

              Owoce te są bogatym źródłem antyoksydantów, które niszczą wolne rodniki. Mają działanie żółciopędne oraz moczopędne (90% wody). Posiadają niski indeks glikemiczny (IG=40), zatem mogą być spożywane nawet przez osoby chorujące na cukrzycę ;) Truskawki są bogate w antocyjany, dlatego częste spożycie tych owoców obniża ryzyko chorób układu krążenia ;) W tych owocach znajduje się również związek zwany kwercetyną, który obniża ryzyko zachorowania na miażdżycę. Regularne ich spożywanie obniża frakcję LDL cholesterolu ;)

            Niestety czasami zdarza się, że truskawki mogą wywoływać alergie. W takim wypadku należy z nich zrezygnować. Osoby, które są uczulone na salicylany również powinny zrezygnować z jedzenia tych owców, ponieważ zawierają spore ilości tych związków.

                Osobiście chcę powiedzieć, że truskawki to jedne z moich najbardziej ulubionych owoców. Nie dość, że są pyszne i zdrowe i wartościowe, to jeszcze w dodatku mają bardzo szerokie zastosowanie ;) Stanowią świetną przekąskę, można z nich zrobić dżem, kompot, sok, koktajl, lody, zupę, kisiel, galaretkę. Można je dodać do ciasta, do naleśników, do różnego rodzaju deserów, zrobić z nich dekorację, zrobić z nimi pierogi, bądź dodać do sałatki owocowej, do owsianki na śniadanie ;) Truskawki mają nawet zastosowanie w kosmetyce ;) Możliwości jest naprawdę całe mnóstwo ;)

        Na zdjęciu po lewej są  muffiny z truskawkami oraz migdałową kruszonką 🍓🍓🍓😋 Są przepyszne, nie przesłodzone i łatwe so zrobienia. Jest to jedno ze zdjęć, które możecie znaleźć na moim profilu na instagramie ;) Jeszcze raz zapraszam do obserwacji ;)

               To już wszystko na dzisiaj. Mam nadzieję, że post wam się spodoba (chociaż szczerze mówiąc nie jestem z niego jakoś mega zadowolona xD) I jeszcze raz przepraszam za takie zaniedbanie :/ Postaram się pisać bardziej regularnie, ale nie mogę tego zapewnić na 100%, a przynajmniej do póki nie będę po zaliczeniach. Pozdrawiam serdecznie ;)

Bibliografia:
1) http://www.akademiadietetyki.pl/truskawki-witaminowa-bomba-dla-zdrowia-i-urody/
2) http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,Truskawki-ciekawostki-i-wartosci-odzywcze.html



16 komentarzy:

  1. No właśnie zastanawiałam się, gdzie ty kobieto jesteś? XD
    Z owocami trafiłaś, bo właśnie zajadam sobie również czerwone, ale czereśnie :D Co do truskawek, to chyba różnie się od Ciebie, bo mam do nich stosunek neutralny. Są to są, nie ma ich to nie ma XD Czasem jak nawet są to ich nie ruszam. To chyba zależy od tego jak mi zawieje, ale nie mogę zaprzeczyć, bo są pyszne ^^
    Ogólnie to nie wiedziałam, że jedzenie truskawek ma aż tyle zalet i to zdrowotnych. Jeszcze więcej chyba zastosowań, więc chyba wychodzi na to, że owoce te mają same plusy :D
    Zrobiłaś mi smaka na te muffiny...ech, daj jedną hahahah
    Pozdrawiam i czekam na następny,
    N

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż nie każdy musi być wielkim fanem truskawek, ale są to cenne żywieniowo owoce i warto je jeść ;) Wczoraj zjadłam ostatnią muffinkę i już się skończyły :( Ale są naprawdę pyszne i mięciutkie :D Jak już wspomniałam wcześniej, nauka i instagram (który traktuję bardzo poważnie) zajmują większość mojego czasu. Pozdrawiam ;*

      Usuń
    2. Jeszcze jedno! Musze zapytać tutaj, bo pod moim postem mi nie odp :( Co to za serial z tym wine kiss? :D
      Oglądnęłabym na wakacjach, jak będzie trochę czasu :D

      Usuń
    3. Nazywa się "Descendants of the sun" <3 Tylko uprzedzam, że napisy są po angielsku, ale jak dobrze znasz angielski to nie będzie problemu ze zrozumieniem o czym jest serial ;) Sam w sobie ma tylko 16 odcinków, trwających po około 1 godzinę. Od niedawna jest na You tube :) Bardzo polecam ;) Pozdrawiam :D

      Usuń
    4. A bo jeszcze tak się zastanawiam, czy można prosić Cię o jakiś post tematyczny? :D
      Bo np czereśnie też są czerwone hahah i mogłabym się o nich coś dowiedzieć, ale wolałabym od Ciebie, bo Ty robisz to rzetelnie i porządnie :D
      Jeśli nie to tudno haha, ale jeśli tak to super!
      N

      Usuń
    5. Oczywiście, że tak :D Czereśnie są czerwone i jak najbardziej post o nich się na blogu pojawi ;) Pozdrawiam ;*

      Usuń
  2. Eh, truskawki... Przyznam, że kiedyś niespecjalnie za nimi przepadałam. Nie wiem dlaczego, ale wydawały mi się dziwnie kwaskowate. Zdecydowanie wolałam maliny, a z tego typu owoców ( letnich, sezonowych) do dzisiaj wygrywają u mnie poziomki, których niestety ostatnio jest wyjątkowo mało :(
    Z czerwonych owoców, to jeszcze ostatnio jem dużo czereśni, ale to dlatego, że mam ich straszny wysyp. A po truskawki na pewno będę sięgać częściej. Szczególnie w postaci koktajlu.
    Czekam na kolejny pożyteczny post.
    Pozdrawiam
    Violin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Truskawki to jedne z tych owoców do których trzeba mieć szczęście ;) Czasami zdarzą się takie pyszniutkie i słodziutkie, a czasami takie bardziej kwaskowate (co mi akurat nie przeszkadza, ponieważ uwielbiam truskawki <3) Jeśli chodzi o poziomki to przyznam szczerze, że jakoś nigdy nie miałam okazji żeby je spróbować, ponieważ nigdzie nie mogę ich znaleźć :/ W przypadku czereśni, to nie są to moje najbardziej ulubione owoce, ale czasami lubię sobie kilka zjeść ;) Jak już wspomniałam w komentarzu wyżej post o czereśniach na pewno się pojawi ;) Pozdrawiam ;*

      Usuń
  3. Kocham truskawki moge jeść je kilogramami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kocham truskawki 🍓🍓🍓🍓🍓🍓😍😍😍😘

      Usuń
    2. szkoda tylko, że w tym roku są tak drogie chlio

      Usuń
    3. Niestety :( Zbyt sucho było, przez co nie wyrosły :(

      Usuń
  4. Jejku, kocham truskawki!🍓🍓🍓
    Zdążyłam już podjeść ich trochę na przekąskę, zjeść zupę truskawkową, wypić kompot i sok. Wszystko oczywiście domowej roboty. Jedyne co, to nie załapałam się na te pyszne babeczki, które widnieją na zdjęciu. A wyglądają smakowicie😍
    Po truskawki lubię sięgać w przeróżnej postaci, a już szczególnie jako nadzienie do pierogów, na które serdecznie zapraszam! ;* Po cichu liczę również na jakiś koktajl truskawkowy, ale to musiałabym się zaopatrzyć w większą ilość tych owoców.
    Bardzo się cieszę, że mają tyle wartości odżywczych i tak dobrze wpływają na nasze zdrowie, ponieważ oznacza to, że mogę się nimi spokojnie zajadać bez większego oglądania. W końcu truskawki nie są przez cały rok, nas czym bardzo ubolewam :(
    Jestem tutaj chyba jedyną osobą, która w tym sezonie nie posmakowała jeszcze czereśni, ale w najbliższym czasie postaram się to zmienić ;)
    Post bardzo pożyteczny i ciekawy. Już się nie mogę doczekać następnego - najprawdopodobniej o czereśniach 🍒🍒🍒
    Buziaki, kochana ;*
    <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja <3 truskawki!!! :D ;) Jak na razie zdążyłam je zjeść tylko w formie przekąski oraz ciast z ich dodatkiem, ale w planach mam zrobienie z nich dżemu, deserów, koktajlów, lodów oraz pierogów ;) Też bardzo żałuje, że truskawki nie są dostępne przez cały rok, ale na pocieszenie mogę powiedzieć, że truskawki mrożone aż tak bardzo dużo strat względem świeżych nie mają ;) (no jedynie struktura po rozmrożeniu nie jest najlepsza :/) Nie jesteś tutaj jedyną osobą, która nie miała jeszcze okazji w tym sezonie posmakować czereśni ;) Ja też jeszcze nie posmakowałam ;) Cieszę się, że post Ci się spodobał :D Buziaki i pozdrawiam kochana ;* <3

      Usuń